Photobucket width= Photobucket Photobucket photobucket



Wednesday, August 29, 2012

96
Komen
pengalaman bersalin di hospital kerajaan vs hospital swasta....

assalamualaikum..hari ni saya nak kongsi pengalaman bersalin..saya dah ada dua orang anak..dua dua perempuan..dua dua saya lalui pengalaman bersalin yang berbeza..dan alami sakit yang berbeza sepanjang mengandung sehingga nak melahirkan mereka..




anak sulung saya dilahirkan di Hospital Swasta..manakala anak kedua pula saya bersalin di hospital kerajaan..dua dua nya lahir di kelantan...

Betullah kata rakan sekerja ,cik wan yang nasihatkan saya simpan duit banyak2..katanya baik bersalin di hospital swasta..kerana dia tak sanggup tengok isteri dia sakit sorang2 dalam wad di hospital kerajaan..

tapi masa tu saya fikir tak semua hospital kerajaan di layan sebegitu..akhirnya saya sendiri mengalaminya semasa bersalinkan anak yang kedua...pengalaman yang buat saya serik untuk bersalin di hospital tersebut..


sepanjang mengandungkan anak pertama..dari awal bulan kandungansaya dah alamai pendarahan yang membuatkan saya kena bed rest sampai tak pergi office banyak jari sbb mc..tiap kali pendarahan kena gi cucuk kuat rahim..then mc 4 hari..hinggakan saya terfikir mungkin tak akan dapat melihat bayi saya nanti...masa 7 bulan..pendarahan lagi..sib baik doktor tak tahan wad..masuk 8 bulan..saya booking bersalin di hospital swasta dan terus buat medical check up...doktor yang akan sambut baby nanti adalah head of department school of medical di USM..pilih pakar sbb kandungan bermasalah dari awal mengadung..takut ada risiko..

sakit nak tunggu bersalin tak yah cakap la..contraction setiap 5 minit..Allah hu akhbar..macam ini lah ibu kita alami semasa dia melahirkan kita..sakit..tapi prof kata dia tak nak bagi saya induce sbb dia yakin saya boleh bersalin normal dan tak sakit...

bila sampai masanya..dia suruh saya teran..sambil suami bacakan ayat ayat untuk permudahkan isteri bersalin..doktor tu pun ada tampalkan doa tu di dinding depan ibu yg nak bersalin..doktor suruh baca doa tu..fatihah.selawat, ayat kursi dan berdoa..dengan sekali teran bertemankan suami,ibu dan ayah serta kakak ipar..saya melahirkan nur syafiyah humairah dengan lancar dan tak rasa sakit pun...masa tengah di jahit siap bermsg dengan kawan kawan dan saudara mara lagi...:)


tapi berbeza dengan adiknya nur syamimi alya...dari awal lagi saya rasa saya akan alami masalah kalau bersalin di hospital kerajaan yang satu ni..alya dilahirkan awal 2 minggu dari tarikh jangkaan..

masa balik bercuti..malam tu pecah air ketuban..pukul 3 pagi terus suami bawa ke hospital kerajaan sbb tak sempat booking dan buat follow up dengan hospital swasta..kira try hospital kerajaan pulak la..

sampai sampai hospital doktor lelaki dengan rambut kusut masai datang menjengah di katil mak temah...mungkin dia keje 24 jam kot..
dengan keadaan mengantuk dia cakap air ketuban dan pecah tapi baby duk di atas lagi..tak turun..so..nak induce ke operate.... what??? terus buat kesimpulan cam tu..patutnya cek lebih terperinci la.. saya kata saya nak fikir dulu..pukul 7 pagi lepas bincang dengan suami dan keluarga..saya cakap tak nak operate..pilih induce..terkejut saya bila doktor tu kata dia dah tulis dalam buku report untuk operate..terkejut saya..apa lagi..saya tak puas hari dan  tetap berkeras nak induce..so dia kata ok..kul 7.45pg kita masuk ubat

lepas masuk ubat tunggu doktor cek "jalan" dah berapa cm terbuka...misi kata kena tunggu doktor kul 1.00thari..walhal mak temah sakit bagai nak rak..

pukul 12.00thari-duk sengsorang sbb orang lain tak boleh masuk..hanya waktu melawat je boleh..

"misi mana doktor..saya sakit ni.."
"tunggu doktor..katanya masuk kul 1"
"misi..saya sakit ni..tolong la cek"
"ok..ok.."

pukul 3.00ptg

"misi sakit..aduhh"
"manja la awak ni..anak pertama ker..orang lain sakit juga"
"abang sakit..tak tahan..mama sakit..." sambil merenung suami dan mama yang setia menunggu di luar ikut tingkat,,
"sayang baca ayat ni..kalau tak hafal..ikut abang baca..abang dah rekod ikut telefon dah ni..baca..sabar.."

tetiba doktor datang..
"dah berapa lama sakit.."
"dari tengahari tadi.."

tetiba doktor terpandang air selusuh yang di beli suami di jaffar rawas

"ni yang nak marah ni..kita nak bagi induce yang minum air selusuh ni kenapa?" tetiba doktor perempuan tu cam naik angin..

"cam mana tak sakit...dah bagi induce..minum air selusuh pulak..sakit tu berganda la..tau la nak cepat bersalin..kan dah sakit.."
"doktor.. saya bukan nak cepat bersalin..saya nak permudahkan bersalin.."
"buang air ni..sape sape yang ada air selusuh ke..minyak selusuh ker..saya tak nak tengok dlm wad ni..." doktor tu siap pesan kepada ibu ibu yang di wad tersebut..
misi pun jadi nasi tambah..macam macam dia cakap...terkejut saya dapat layanan sebegitu..

pukul 4.30ptg..sakit makin menjadi jadi..
"abang..mama..sakit sangat ni..masuk je la..cakap kat misi nak tengok isteri..sakit ni.."

suami pun main redah masuk bersama mama sbb kesiankan mak temah..
"cik bukan waktu melawat..tak leh masuk.."
"isteri sakit sorang2 tu..saya kesian.."
kesian dengan saya..mama pun jerit panggil misi untuk cek jalan mak temah sekali lagi..

"ee manjanya..kata pernah bersalin sebelum ni..." misi tu tolak mak temah dengan kereta tolak ke bilik khas untuk cek jalan  sambil membebel..

tetiba..
"mana suami dia..cepat dah nak bersalin...dah 9 cm..pelik la tadi cek baru 3cm"

apa nak pelik misi oii..dah masuk ubat induce..cepat la bukaannya..tu yg sakit gila tu..takkan tak reti lagi..

"bawa baju baby sekali.."

tu pengalaman dengan misi..pengalaman dalam bilik bersalin lain pulak..huhuhu
dah la suami tak boleh masuk teman..

saya ingat pesanan suami..dia kata minta dengan doktor nak suami masuk..bacakan doa..sbb dia terkejut ada pakcik tu cerita terlupa nak azankan anaknya sbb isteri bersalin ptg..keluar masuk wad malam..sbb penat terus lupa nak azankan anak..jadi suami pesan awal awal sbb dia nak anak keluar dari rahim ibu disambut dengan doa dan bacaan ayat quran dan terus diazankan atau di iqamat kan...

"doktor..misi..saya nak suami saya"
"awak ni tak sudah sudah la,,nak suami pulak..." misi tu bebel..
"tolongla..saya nak suami saya untuk bacakan doa untuk anak sy..doktor tolong la"
masa tengah sakit suami pun masuk..mungkin doktor tu kesian kat mak temah kot..

masa sedang meneran.. rasa cam bahagian bawah saya di tarik tarik kiri kana untuk keluarkan baby..lepas bersalin.saya tanya suami..suami kata..macam cekah durian di buatnya untuk keluarkan baby..patut la saya sakit sangat..masa jahit tu..habis ubat bius..jahitan tak siap lagi...

sementara tunggu baby di bersihkan..saya terdengar misi marah2 si ibu yang malas meneran masa nak bersalin..Ya Allah beginikah situasi bersalin di sini...sepatutnya misi dan doktor memberi motivasi dan berlembut dengan pesakit..bukan maki hamun..mujur la masa tu mak temah dan selesai bersalin..huhuhu

masa di tolak ke wad..saya minta wad kelas pertama..misi tu tanya kerja apa..bila saya jawab jawatan saya....terus misi tu kelam kabut..

"kenapa puan takbawa GL?"
erk.. tetiba nak beranak...awl dua minggu tak sempat nak ambik GL kakak oiii

"Maaf puan , saya tak tahu puan keje apa tadi"

oooo selama ni layan orang ikut kelas la yer..

"tak pe puan..saya tolak puan sampai wad yer.."

saya  senyum jer..agaknya orang kampung..layanan dia camner yer..

ermm itu pengalaman saya sendiri..setiap orang alami pengalaman yang berbeza..

contohnya ada staff bersalin di hospital gua musang..layanan yang diberikan cukup baik..dan kesimpulannya..tak semua hospital kerajaan ni teruk..

tapi...

saya  dah tak nak dan serik bersalin kat hospital tu dah....huhu..




Sharing is caring ^_^ Airis Luv Uolls

96 comments:

  1. Replies
    1. KABAR BAIK!!!

      Nama saya Lady Mia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar sangat berhati-hati, karena ada penipuan di mana-mana, mereka akan mengirim dokumen perjanjian palsu kepada Anda dan mereka akan mengatakan tidak ada pembayaran di muka, tetapi mereka adalah penipu , karena mereka kemudian akan meminta pembayaran biaya lisensi dan biaya transfer, jadi berhati-hatilah terhadap Perusahaan Pinjaman yang curang itu.

      Perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, tidak akan menuntut pembayaran konstan dan mereka tidak akan menunda pemrosesan transfer pinjaman, jadi harap bijak.

      Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial dan putus asa, saya telah ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman online, saya hampir kehilangan harapan sampai Tuhan menggunakan teman saya yang merujuk saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ms. Cynthia, yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp800,000,000 (800 juta) dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa konstan pembayaran atau tekanan dan tingkat bunga hanya 2%.

      Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya terapkan dikirim langsung ke rekening bank saya tanpa penundaan.

      Karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik jika dia membantu saya dengan pinjaman, sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres atau penipuan

      Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman apa pun, silakan hubungi dia melalui email nyata: cynthiajohnsonloancompany@gmail.com dan atas karunia Allah, ia tidak akan pernah mengecewakan Anda dalam mendapatkan pinjaman jika Anda mematuhi perintahnya.

      Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: ladymia383@gmail.com dan Sety yang memperkenalkan dan memberi tahu saya tentang Ibu Cynthia, ini emailnya: arissetymin@gmail.com

      Yang akan saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran cicilan pinjaman saya yang akan saya kirim langsung ke rekening perusahaan setiap bulan.

      Sepatah kata cukup untuk orang bijak.

      Delete
  2. hehe..jangan takut nurul..pengalaman setiap orang berbeza..airis cuma kongsikan apa yang airis alami.. :)

    ReplyDelete
  3. hospital mane tuh bole kongsi2 sbb insyaAllah bulan 1 nh isteri sy nk bersalin di Kelantan anak sulung..bole x akak rekemen hosp kerajaan mane yg ok or hosp swasta mane yg ok berdekatan dengan pasir mas(meranti)?..sy xtahu sgt sbb sy org johor..terima kaseh..

    ReplyDelete
  4. hospital mana tak yah la saya maklum kat sini yer..nanti memburukkan nama hospital tu pula..kalau hospital swasta..anak pertama akak bersalin di USAINS.. usains ni kat HUSM tapi ia private..PERDANA pun ok..tapi mahal sikit la..KBMC satu lagi..ok juga..bukan semua hospital kerajaan tu tak ok..ada yg ok..mungkin nasib saya masa tu tak ok kot..dengan doktor..dengan misi semua beri layanan ko..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy rasa sy tau hospital tu,sbb pengalaman yg sama berlaku ngan sy masa bersalin ank pertama..nurse siap membebel smpai masuk LR,coz tau sy sapu minyak selusuh kat perut..siap sindir sy guna "power rangers"..tgh sakit dia.marah2..nasib la sy masu waras masa itu,sabar coz tgh bertarung nyawa utk.melahirkan zuriat...

      Delete
  5. bersalin kat hospital kerajaan mmg camtu...banyak membebel jer..dah ler kita ni sakit lps tu misi n doktor asyik maarh2 lg la bertambah sakit... sblm ni sy check up kt putrajaya, ok jer...bila check up kt klate, ada juru makmal tu, dia marah2 bila sy tanya nk letak kad dulu ker nk test urin dulu?sy rs xthn sbr terus report kt doktor n misi then sy report lak kat jabatan kesihatan negeri klate...bukannyer aper nk bg pengajaran kt staf tu..sesodap dia jer nk tengking2 kita. org tanya kene jwb dgn betul la...

    ReplyDelete
  6. seramnye dengar pengalaman nih...sy dlu pn bsalin kat spital gomen kat kelantan..tp alhamdulillah layanan bagus..tp ape yg airis citer ade betolnye, sbb sy mmg awal2 lg dh bwk gl n dpt first class..so lynan mmg ok..tp yg jahit tak siap2 smpai abis ubat bius pn kena kat saya jgk..teramat la lamaaaa.......

    ReplyDelete
  7. ni mesti kat HOSPITAL KOTA BHARU..HOSPITAL RAJA PEREMPUAN ZAINAB II kalau x silap lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe kenapa akukeje gomen je teka hospital kota bharu..hospital Raja Perempuan Zainab 11..ada pengalaman ke kat situ?

      Delete
  8. Hospital kerajaan doktor oncall 36 jam nonstop. Balik tido sekejap dan esk atau lusa oncall lg. Kadang2 tk rasa weekend pun. Dan nurse plak kena jaga 2-3 patient in labour pd setiap shift. Kalu kt hrpz mmg ramai la bersalin pd satu2 masa. Delivery rate perday mmg tinggi. Kadang2 tk bleh masuk bilik bersalin sbb fully occupied dan bersalin atas troli sj. Tambah2 lg musim cuti sekolah. Dr sabah serawak pun balik nk beranak kt kb, apatah lg dr semenanjung sendiri. Mmg la hak pesakit utk dapat layanan yg terbaik, tp bila pesakit dah ramai dan penat kadang2 tk mampu nk tunaikan.. jd kalu mampu pergilah beranak kt private.. kt private bleh masuk tunggu tanpa kira masa melawat.. kalu spital kerajaan nk buat mcm tu penuh la wad nga pesakit; suami, mak, ayah, mertua etc.. pesakit dlm wad kan ramai.. kt private doktor and nurse senyum pd pesakit pun dah termasuk dlm bayaran... (^_*)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin betul apa yg cik anonymous cakapkan tu..kalau ada duit..baik bersalin kat private..kalau nak kat hospital kerajaan..standby GL yer..untuk layanan yg terbaik...sebab terlalu ramai nak bersalin sampaikan terus masuk ubat sbb nak suruh cepat bersalin kan...sbb teringat haritu..belum apa apa terus tanya nak masuk ubat ke nak operate..mak ai..tak cek tak apa..terus tanya macam tu..tak boleh la..walau seramai mana pun pesakit..hati pesakit kena jaga..jgn maki hamun atau herdik..itu yg penting..kadang tahu misi ni penat..tp misi yg teruk daripada doktor..doktor ok jer..senyum..tp misi misi yg terlebih sudah..maaf yer..kalau sesiapa terasa..tp rasanya bukan airis sahaja yg alami..kepada cik anonymous..maaf jika anda terasa..tp bagi mereka yg tak mampu terpaksa juga bersalin di hospital kerajaan..yg terbaru adik ipar saya bersalin..kena juga apa pengalaman yg telah saya lalui..tp mungkin nasib dia sbb dia tak keje...tak ada GL...orang kampung.. :)

      Delete
    2. takder beza nya amanah utk pekerja hospital kerajaan dan hospital swasta. tanggungjawab dan amanah sebagai nurse dan sebagai doktor semua sama jerk. pesakit yg masuk hospital tu semua sama jerk, semua manusia jugak, sebab kalau haiwan dah tentu jumpa veterina.
      kalau setakat masalah kekurangan kakitangan, apa tanggungjawab pekerja tu sendiri pada majikan? jgn salah kan majikan, atau org atasan. pada org atasan tu mungkin tak rasa masalah, pasal dpt layanan istimewa kelas pertama. jadik masalah ni takkan selesai sampai bile² selagi ada sikap pilih bulu dan tak amanah ni berterusan.
      pada aku ini satu penganiyaan yg tak boleh dimaaafkan. kalau tak kerana pesakit tu tiada pilihan lain selain ke hospital kerajaan, boleh ke dia dpt layanan buruk camtu. sedangkan pesakit tu menanggung kesakitan yg teramat.
      hishhh ntah la. ikutkan hati marah ni, mmg panjang lagi nak taip.

      Delete
    3. Kalo da namenye pegawai kerajaan kene la ade intergriti dlm melakukan kerja..iklas n jujur..bkan nak kire penat je. Ckup bulan cucuk duit tp dlam kerja x iklas mmg x berkat la...buat sepenat mne pon kerja kite lakukan janji dgan niat kerana ALLAH...baru btol..!!!!

      Delete
    4. Kenapa.pertikaikan bayaran wang ringgit semata mata..jika awk ne nurse o doktor dh mjadi tggungjwb anda utk sedekah senyum bkn mahal pun..walau stress mana pun doktor n nurse dh anda ditakdirkan olh ALLAH utk memikul tugas tersebut..

      Sy bertanya pd anda..org2 miskin yg x mampu bersalin kt private,layak ke diperlakukan begitu sekiranya bersalin d hospital kerajaan???
      Bg sy x kira awk keja gov or private..tugas awk dibayar dgn wang ringgit d dunia sahaja..namun d akhirat,keikhlasan anda dlm membantu meringankan bebanan org sakit n miskin yg d nilai....igtlah..KEIKHLASAN itu yg penting ..

      Delete
  9. Takut rasanya nak bersalin..ni dh masuk 33mggu..tggu masa jer nak bersalin..doakan sy yer.. ;)

    ReplyDelete
  10. Saya setuju sgt2.. Mgkin lpas nie sye pon xnk lahirkn ank kt hosp gov lg.. Serik dgn layanan staff kt situ wlaupun xkesemua tp mmg menyakitkn hati dgn kata2 dorg... Hanye Tuhan yg tau..

    ReplyDelete
  11. mcm mn nk bersalin kat usains tu? kene booking dulu ke cane?? pakar dia boleh pilih dr pompuan tak?? lagi sebulan je baby nk kuar nie....bile servey byk sgt...dilemma pulak nk pilih mn satu padahal bkn byk pon private hosp kat klate tuh...heheh

    ReplyDelete
  12. aduh tetiba je rasa takut nk brsalin kat hspital krajaan lps baca cerita ni...cmne la ye..sy ni 1st baby...nk kne booking hspital swasta jgk la nmpaknya...

    ReplyDelete
  13. Dekat usains tu labour room die skali ke ngan patient usm? Xde beza ke ngan patient usm?

    ReplyDelete
  14. bpe yer rege standard lau branak kat swasta ni? sy pon nk blik klate la time deliver ni.. :)

    ReplyDelete
  15. saye faham prasaan awak..pgalamn saya sendiri bsalin di hspital krajaan,saye dibedah saat bius blom pun bjalan lg..perot saye dibedah mcm ayam di pasar..plak tu,tsalah bedah,lebih atas dari tempat yg sepatutnyer..hanya allah yg tau prasaan n sakitnyer saye ms tu..dan sampai mati pun saye xkn maafkn doktor2 n nurse2 yg bkenaan..

    ReplyDelete
  16. seram...macam ni layanan spital kerajaan? perumpamaan cekah durian tu yg buat org ngeri dengar,,,..dahsat...

    ReplyDelete
  17. ta kira keje apa sepatutnya kerja dilakukan dengan sehabis baik. tanggungjawab sebagai doktor dan misi kan mulia. kenapelah mereka cenggitu.. pilih kasih tul mereka ni. keje bagus layanan bagus konon.

    ReplyDelete
  18. Takotnyer dengar tapi alhamdulillah saya mendapat layanan baik dari doktor2 dan nurse dkat Hospital Kuala Lumpur..dan dorang siap tanya lagi nak suami masuk ke.. X semua hospital layanan teruk. Dua kali saya masuk wad, dapat wad kelas 3 dan kelas 2.. Alhamdulillah dua2 wad dpt layanan baik.. Kena pilih hospital jugak nak bersalin ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. HKL ok..staf cekap..mmg kena pilih hosp jgk..

      Delete
  19. Brapa kos bersalin normal kat usains.. Ingat nak bersalin 2nd baby kt situ jgk. Serik bersalin kt hospital kerajaan. 1st baby duduk dlm wad berbayar pom layanan teruk. Siap kena sindir2 lagi nak masuk wad berbayar. Lau tak ikutkan sabar mmg dah lama nurse tuh kena

    ReplyDelete
  20. Maaf sy mencelah. Bg sy,xkisahlh doktor tue kerja dkt private @ gomen, tp kalau kerja oncall,lebih masa,xcukup tidur n sebagainya,klau xikhlas jgn jd doktor.begitu jg dgn Misi. Inilah kerja yg paling mulia disisi Allah selain dpt duit bulan2. Sy tfikir mcm admin jgk, mcm mna agaknyer layanan mereka pada org kampung, susah.. Jd ingatlh keberkatan itu penting dlm mencari rezeki, bkn isu kaya atau mampu Yek.... Jgn marah kalau tetaaa

    ReplyDelete
  21. Kena ada GL dulu baru org hormat? Habisla mcm tu.. Hope nanti dekat hosp kuantan xmcm gini.. minta semua selamat

    ReplyDelete
  22. klau hos tgku ampuan afzan, tebaik servis bg sy.. sy bersalin first baby, dr bilik kecemasan smpai kna tahan wad, dn masa bersalin alhamdulillah.. doktor terbaik, nurse peramah semua....

    ReplyDelete
  23. ni semua ikut nasib kan... selalunya yg bkerja kerajaan dan bawa GL memang layanan 1st class dorg bagi. sbb tu la sy berusaha kumpul duet dan pegi beranak private sbb pk takut. Belum beranak lagi da selalu kene marah. Kat klinik kesihatan pun sama, nurse sume kemain garang lagi. rasanya rate gji org kerajaan saban tahun makin naik. bila belanjawan semua senyum. Tp kenapa bila bekerja semua jadik mcm tu? sy faham keadaan klinik dan hospital yang menerima ramai pesakit setiap hari. Tp kalau da pekerjaan tu yg dipilih, tolonglah istiqamah. semua kerja dlm dunia ni penat. xde keje yg xpenat. sy kesian pada mereka yg kurang bkemampuan, terpaksa makna hati ngn sikap nurse n doktor kerajaan yg mcm tu.

    ReplyDelete
  24. Tp pngalaman sya bsalin kt husm mmg tbaik... lynan x mngira pngkt ape n keje ape.... sme sama class... waima doktr pn duk wad sma dgn org kg... msa lps bsalin sya mintak wad 1class tp doc gtau kt ni xde class2 sma je... dri awal msuk wad smpi kuar sma bjln lncr... proses bsalin pn sma. Start je msuk lr misi dh pggil husbnd... sme nurse n doc wnta je sblm smpt sya request. ... aurat sma2 wnta pn djaga...bbza msa bsalin 1st bby kt hkl.. 12j dlm lr dtmani suami n spnjg 2 tkangkang n dijga spnuhnya o doc llki non muslims... bla suami request tnya ada x doc wnta doc non gtau rmi doc tlibt dgn krsus n suami mnta doc llki Muslim tp dtolak lg cz dia gtau doc llki Muslim xde shif mlm 2....sdey sgt time 2, tpi keadaan dh tpksa.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun bersalin kat husm tp pengalaman x berapa bagus. Ada sorg misi yg asyik membebel marah2. Masa tu x kerja lagi so dlm particulars 'housewife' je. Lps mak sedara saya yg masa tu kerja kat situ dgn pangkat lg tinggi dr misi tu dtg introduce anak sedara dia, kemain baik plak misi yg tadi tu. Adakah awak baik pilih org? Dpt doctor lelaki tp doc ni ok je. Malu sgt tp terpaksa redha sbb x mampu nak gi private. Dijahit oleh pelatih. Jahitan salah pastu kena jahit balik lepas doctor pakar check. Mmg perit menanggung jahitan kedua. Mmg benar pengalaman masing2 berbeza wlwpun di tempat yg sama..

      Delete
  25. sedih kn tgk cara layanan yg diberi mengikut kelas wad.. sepatutnya layanan semuanya diberi dgn baik, xkira lah wad mana skalipun di hospital kerajaan (xle imagine mcm mana diorg lyn org kampung).. takkan nak tulis besar2 "saya kerja ______" depan katil dlm wad baru nk lyn elok2.. hmm..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkara ni sebenarnya bergantung pada nurse yang bertugas. Kalau dia amanah dalam jalankan kerja dia, dia x pilih bulu pun. Tapi kalau jenis tak amanah, nurse di private sektor pun kuis pesakit macam kuis sampah.

      Delete
  26. Ikut nasib, bukan semua macam tu, saya surirumah je pun xkeje, bersalin anak pertama di hosp. selayang. Wad pun mmg takde kelas2, semua dilayan sama je, katil banyak2 dalam satu dorm besar. Memula memang dengar macam2 pasal hospital kerajaan ni. Tapi kita doakan yang baik2 saja agar dipermudahkan Allah. Alhamdulillah seronok dengan layanan nurse dan doktor perempuan yang bertugas masa tu. Semua baik2, siap suakan air minum sebab saya penat sangat meneran tak keluar2. Tak tahu pun macam mana nak meneran masa tu, alhamdulillah dorg tolong ajar. Bersalin masa awal pagi bulan puasa lagi tu, masa dorg tengh sibuk2 bersahur dan nak solat subuh. Jangan pukul rata semua hospital dan semua pekerja hospital kerajaan ni sama...lain orang lain ragamnya. Kebetulan dapat yang akhlaknya tak elok...nak buat macam mana, tawakal jelah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg ikut nasib la kan..awk kira bernasib baik. x pandai nak teran dorg ajarkan. Saya pula first baby of course x pandai lg meneran tp kena marah dgn misi "tak baca buku la tu teran pun x reti". Mungkin ilmu dia lebih mahal dr buku kot utk ajar patient..

      Delete
  27. Alhamdulillah, kedua-dua anak saya dilahirkan di hospital kerajaan. Saya memang lebih percaya pada Hospital Kerajaan berbanding swasta. Swasta ni mengutamakan KEUNTUNGAN. Anak pertama saya lahir di Hospital Serdang, masa dalam bilik bersalin, isteri tak ambil epidural, hanya bergantung pada gas otonox saja. Ada sikit masalah sebab isteri dah tak larat nak meneran. Doktor dah bagitahu dewan bedah untuk sedia. Tapi Alhamdulillah, dengan kepakaran doktor dan bidan yang bertugas, anak sulung saya selamat dilahirkan dengan bantuan vakum. Lepas selesai bersalin, isteri saya di bawa ke wad Kelas 1 (Bilik seorang).

    Anak kedua saya pula lahir di Hospital Kuala Lumpur, kenapa? Sebab Hospital Serdang dan Putrajaya penuh. Kita boleh buat pilihan. Terserah pada kita. Sesetengah orang, nak bersalin dan perlu bantuan, tapi sombong dengan harta dan kedudukan. Di Hospital Kuala Lumpur, isteri saya diterima. Alhamdulillah, kelahiran anak kedua secara SVD tanpa bantuan vakum. Kakitangan wad bersalin sangat profesional.

    Saya percaya, dalam kes anak pertama saya, kalau isteri saya bersalin di swasta, SEMESTINYA doktor terus bawa ke dewan bedah. Pembedahan C-Sect ni banyak kesan lainnya. Malah banyak juga saya dengar masalah yang dihadapi oleh pesakit di Hospital Swasta sehingga terpaksa di bawa ke Hospital Kerajaan. Kalau kita ke Hospital Swasta, kita tidak akan jumpa walau satu ambulan milik Hospital Kerajaan. Tapi jika kita ke Hospital Kerajaan seperti Serdang, Putrajaya, Kuala Lumpur, Selayang dan Ampang, kita dapat lihat banyak ambulan dari Hospital Swasta, kenapa? Bila mereka gagal, mereka akan tendang pesakit ke Hospital Kerajaan. Ada juga kes Hospital Swasta yang mengambil jalan mudah bagi sesuatu kes misalnya buat Histerektomi walaupun x sepatutnya buat histerektomi.

    Apa-apapun, bergantung pada ketebalan kocek masing-masing. Tapi rata-rata yang menggunakan perkhidmatan swasta ni gunakan panel syarikat je pun...

    ReplyDelete
  28. Walau apapun..penat macam mana sekali pun perbetul niat kerja kerana Allah kerana itu adalah satu tanggungjawab. Kerja itu satu ibadah maka istiqomah lah dalam setiap amal kebaikan..kita jaga hak Allah maka Allah akan jaga hak kita.

    ReplyDelete
  29. hospital mana ni? pengalaman kt HUKM dan PPUM okay aje..

    ReplyDelete
  30. Sy pnh brsalin di hosp kota bharu..bkn hosp husm kubang kerian..terus terang sy ckp..sy xnk dh bsalin kt stu.menyesal xsdh krn dpt doc yg xbrpglmn..dh la brsalin ank 1st..misi lyn lbh krg , ble tgk GL br lynn lain sikit..pdhal semuanya manusia..krn doc slp kiraan ..ank sy jd mangsa..kne sawan..sy xredho sampai ble2..serik dh brsalin kt stu

    ReplyDelete
  31. Pengalaman saya bersalin di HUKM sgt mendukacitakan....doktor memanggil 'stupid baby' sambil bahagian bawah di'jolok -jolok' secara kasarsebab baby masih belum keluar..tu belum maki hamun yg dihemburkan lg.....bagi nurse pulak ade yg ok dan ade yg tidak..tp para pelatih semuanya ok...di bilik bersalin bila saya bgtahu abg saya seorg doktor baru layanan baik diberikan..bila saya hendak report diorg pujuk saya supaya xmembesarkan hal ni....kemudian tanye saya dh bekerja?(memandangkan umur saya baru 20thn ketika itu..)...saya bgtau saya adalah student law....selepas tu semua layanan a -z memg baik...tp sori....hati dh tercalar..sekarang sanggup simpan duit untuk ke private dan berdoa tiada apa2 komplikasi yg bole smpai saya ditolak ke hospital kerajaan

    ReplyDelete
  32. Saya pernah bersalinkan anak sulung di hospital kerajaan....layanan sangat2 menghampakan....di layan bagai anjing kurap...sampaikan di saat air ketuban saya pecah saya di minta ke labour room dengan sendiri.Sampaikan baby dah nak keluar diaorang ignore je.Jahitan luka saya pun ala kadar.Sampaikan terpaksa jahit 3 kali...kali keempat saya terus ke privete then doktor cakap ini lah kali pertama kes yang jahitan seumpama ini.Bayangkan ke saat ini luka masih sakit akibat terdapat lebihan isi dan benang.Sedihhhhhh.....

    ReplyDelete
  33. takotnya nk bersalin kat hospital kerajaan..macam2 cter dgr..thanks sis sbb sudi share pengalaman ni....sy nk br 3 months igt nk bersalin di hospital kerajaan tp dgr pengalaman org pelik,jd semangat nk kumpul duit bersalin kat hospital swasta....huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xsemua hosp gov xok..saya 3 org anak semua bersalin kat hosp gov..semua ok..2 kat hkl 1 kat hosp selayang..tp paling ok hkl..cuma wad tu ramai le..

      Delete
  34. Mmg krjaan cmni..tp sy dah 2 org ank lahir kt hkl..mmg best..especially mse 1st bby..nurse bidan tu mmg baik dan best n expert..alhamdulillah dpt lynn ok..siap bg air after delivery...tp now msok 3rd bby..tp sy da pndh bt pht n xthu mcm mne lynn gh kt cni...agk tkot jgk.huhu yela xsmua gh ok kan..sy pcye gn hkl..tp apekan daya..npkny kne la kmpol dwet bsalin private..hope xde pape la kan..:)

    ReplyDelete
  35. Xdmua hospital krajaan mcm gitu.sya dh nk masuk tiga ank.tp brsalin di hospital krajaansmua.alhmdulillah layanan nurse ke doc ke smua baik2 blka tnpa mnanya pkerjaan atau adanya kad GL....

    ReplyDelete
  36. salam perkenalan. terima ksh sbb sudi berkongsi pengalaman puan dgn pembaca

    ReplyDelete
  37. Sy 3 3 org b'slin kt swsta.bkn nk b'lagak ke,poket tebal ke,tp sbb sy nk doc wanita utk sy.b4 peknen,sy&somi dh plan smpan duit awl2 lg.1st bby kt pusat rwatan ar ridzwan,ipoh.lyanan sgt2 ok,suami tggu dlm l.room smpai sy b'slin.sy b'slin vacuum yg 1st tu,sbb teran x kluar bby.nurse2 dk bg smangat n ajar sy teran,x bleh jgk.tu yg kna vacuum.dr sharifah halimah.2nd bby sy b'slin kt pusat rwatan islam azzahra,kt bangi.dr.nooraini.best sgt..ms msuk l.room,trus diorg psg ayat quran,smpai lh bby lahir,ayt quran trus b'kumandang.suami tggu smpai b'slin jgk.3rd bby umo dia x pjg,lemas.yg ni sy b'slin kt dewan bersalin muslimah permatang pauh,dr.hanita.sy redha dgn apa yg trjadi.yg ni czer,5k kos nya..

    ReplyDelete
  38. Saya ingin menyampaikan kepada seluruh Tki yang bekerja di negeri orang saya Muhamad Iskandar seorang TKI DARI MALAYSIA pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan hamil gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak, kebetulan suami saya buka-buka internet mendapatkan nomor AKI NANDA IRAWAN katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi aki karna saya pikir tidak ada salah,nya kita coba dan minta angka bocoran angka yang di berikan aki 4D ternyata betul- betul tembus 100% bagi saudarah-saudar yang ada indo maupun di luar negeri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi AKI NANDA IRAWAN di nomor 0852-1834-6024-silahkan buktikan sendiri demi allah saya sudah membuktikan angka dari aki sekrang giliran anda membuktikan.

    ReplyDelete
  39. perhatian :::::

    Kami bersertifikat, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap,
    dinamik dan cepat dipercayai, bekerjasama pembiaya untuk hartanah dan semua jenis pembiayaan perniagaan
    kami mengeluarkan pinjaman jangka panjang
    Jumlah pinjaman maksimum kita meminjamkan adalah 5000000000.
    Kami menawarkan jenis pinjaman dan banyak lagi:

    Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)
    Pinjaman Perniagaan (pinjaman tidak bercagar)
    Pinjaman penyatuan
    Gabungan kredit
    Pembaikan Rumah
    Sila, jika anda suka dan minat dalam tawaran kewangan kita,
    Sila hubungi kami
    melalui e-mel zenithloanlimited@gmail.com

    ReplyDelete
  40. setiap hosp layanan berbeza..kene banyak berdoa mntk dipermudahkan

    ReplyDelete
  41. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Perkara Yang Perlu Di Jangka Ketika Masuk Bilik Bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti taklah gelabah sangat. :)

    ReplyDelete
  42. Huwaaaa..tkutnyaaaa... tgh berkira2 lg nk bsalin kt mna..kkau kite keja biasa2..menega sendiri..xboleh ke nk mntk 1st class?? Or second class??? Erm.. cancel la p hrpz.. mmg kt stu org rmai pon..sobs2.. acano ni...

    ReplyDelete
  43. Huwaaaa..tkutnyaaaa... tgh berkira2 lg nk bsalin kt mna..kkau kite keja biasa2..menega sendiri..xboleh ke nk mntk 1st class?? Or second class??? Erm.. cancel la p hrpz.. mmg kt stu org rmai pon..sobs2.. acano ni...

    ReplyDelete
  44. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


    KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    ReplyDelete
  45. saya tak berani nak beranak kerajaan sbb tahu diri ini yg nak macam2... saya beranak swasta dua2.. kumpul duit pelan2.. pengalaman di HKL masa anak hernia n kakak bersalin sebab kompikasi sgt baik.. sy rasa HKL mmg beri layanan baik baik nurse mahu pun doc... di hospital ampang doc n nurse nak marah2 je.. saya tak tahu kenapa..

    ReplyDelete
  46. HOSPITAL TENGKU ANIS PASIR PUTEH pn sm..sy pn nurse,bl sy skt sy mnta tgn nk pegang,dia bg sy tiang drip.bl sy ckp bby dh crowning lps 4jam msuk LR,nurse ckp anak sulung slalunya 12-24jam bru full,okay sy sntuh pvt part sy,bby dh CROWNING!!sy pggl nurse dtg dan kelam kabut dia smbut bby.tiang drip bengkok,nurse mrh sy.bl nk discaj,nmpk sy keje nurse pvt, ckp bkn main elok lg..skrg sy dkt due 2nd bby.sy jd fobia nk brsalin d hosp gov tp mmndgkn d sini kos brsalin biasa d hosp pvt mncecah 20k ++,decide utk brsalin d hosp gov.insyaAllah xde pape yg MENYERAMKAN DI KALANGAN STAFF2 HOSPITAL GOVERNMENT.
    segala komplen drpda pelanggan adlh y bnr blaka..staff y bgs adlh yg sntiasa mnta maaf n merendah diri,xblgak.
    ada yg nurse gov yg bgs cma jrg nk ade..tlg bljr SOFTSKILL dan mindset customer always right serta bljr dr kslpn,bknnya xkn mengaku kesilapan..

    ReplyDelete
  47. HOSPITAL TENGKU ANIS PASIR PUTEH pn sm..sy pn nurse,bl sy skt sy mnta tgn nk pegang,dia bg sy tiang drip.bl sy ckp bby dh crowning lps 4jam msuk LR,nurse ckp anak sulung slalunya 12-24jam bru full,okay sy sntuh pvt part sy,bby dh CROWNING!!sy pggl nurse dtg dan kelam kabut dia smbut bby.tiang drip bengkok,nurse mrh sy.bl nk discaj,nmpk sy keje nurse pvt, ckp bkn main elok lg..skrg sy dkt due 2nd bby.sy jd fobia nk brsalin d hosp gov tp mmndgkn d sini kos brsalin biasa d hosp pvt mncecah 20k ++,decide utk brsalin d hosp gov.insyaAllah xde pape yg MENYERAMKAN DI KALANGAN STAFF2 HOSPITAL GOVERNMENT.
    segala komplen drpda pelanggan adlh y bnr blaka..staff y bgs adlh yg sntiasa mnta maaf n merendah diri,xblgak.
    ada yg nurse gov yg bgs cma jrg nk ade..tlg bljr SOFTSKILL dan mindset customer always right serta bljr dr kslpn,bknnya xkn mengaku kesilapan..

    ReplyDelete
  48. Hello, nama saya Julia Simon, mangsa penipuan di tangan pemiutang palsu. Saya telah kehilangan kira-kira 55,000.00.Euro kerana saya memerlukan modal besar 120,000.00.Euro. i hampir meninggal dunia, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. Perniagaan saya telah dimusnahkan, dan dalam proses itu saya kehilangan anak saya. Saya tidak boleh berdiri ini berlaku lagi. pada bulan Disember 2014, saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Augusta Ibramhim, yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman pada syarikat. ibu yang baik saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih dan Allah terus memberkati anda. Saya juga suka untuk menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada rakan-rakan Mayalais, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat, hanya log masuk dengan Mrs Augusta Ibramhim melalui e-mel: augustaibramhim11 @ gmail .com. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: juliasimon460@gmail.com. jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah satu-satunya yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    terima kasih.

    ReplyDelete
  49. Sape2 yg ade pandangan sama ada nk bersalin di klinik lily or KBMC?

    ReplyDelete
  50. Saya dulu masa dpt tau je pregnant terus decide nk bersalin di private..semuanya gara2 terlalu byk dgr cerita2 negative mengenai kelakuan dan layanan yg diberi oleh pihak hosp gomen..mmg la bukan semua tak elok tapi saya khuatir layanan yg x elok tu akan kena pada saya..tambahan saya ni seorang yg penakut dan tak boleh dimarah atau diherdik nanti saya nangis2..so bermula la episod mengumpul duit saya dan husband..dpt la kumpul rm7k..gi la check up di private..saya bersalin secara ceasarean sbb tak pandai meneran..Alhamdulillah layanan cukup memuaskan..bilik single bedded sgt selesa dan luas..kos sumer sekali rm 6,600..balance rm400 kitorang beli baby cot..apa pun saya rasa adalah tidak adil bagi pihak hosp memberi layanan yg kasar kpd pesakit dan layanan yg berbeza2 mengikut kelas..ingatlah pesakit itu adalah amanah atas kerjaya yg dipilih..kalau rasa penat bagai don't choose the profession!

    ReplyDelete
  51. adakah anda sedang mencari tawaran pinjaman tertentu? Mungkin pemberi pinjaman yang sah untuk pinjaman besar, atau pinjaman murah dan cepat pada 2% setahun untuk membayar bil dan hutang kecemasan? hubungi kami sekarang, greatfuturefinancialservices@gmail.com

    ReplyDelete
  52. Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, auto pinjaman, pinjaman pertanian, membeli dan menjual pinjaman, pinjaman pelaburan atau pembiayaan projek? Kami sedang menubuhkan sebuah institusi pemberi pinjaman negara untuk memberi sokongan kepada syarikat awam dan syarikat swasta dan juga kepada individu. Ini adalah untuk menyokong status kewangan di seluruh dunia. Memohon pinjaman hari ini. Kami memberi jaminan kepada anda tawaran terbaik. Kebahagiaan anda adalah kami keutamaan kami. Kami menawarkan pinjaman kepada pelbagai bahagian dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropah, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk maklumat lanjut.Email
    Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  53. Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi, auto pinjaman, pinjaman pertanian, membeli dan menjual pinjaman, pinjaman pelaburan atau pembiayaan projek? Kami sedang menubuhkan sebuah institusi pemberi pinjaman negara untuk memberi sokongan kepada syarikat awam dan syarikat swasta dan juga kepada individu. Ini adalah untuk menyokong status kewangan di seluruh dunia. Memohon pinjaman hari ini. Kami memberi jaminan kepada anda tawaran terbaik. Kebahagiaan anda adalah kami keutamaan kami. Kami menawarkan pinjaman kepada pelbagai bahagian dunia. Asia, Australia / Oceania, Eropah, Amerika Utara, Amerika Selatan dan Afrika, Antartika. Hubungi kami untuk maklumat lanjut.Email
    Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  54. BERITA BAIK BERITA BAIK BERITA BAIK !!!

    Halo semua, saya DanutÄ— dari indonesia. Saya menyarankan Anda semua di sini tidak mengajukan permohonan pinjaman di perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah palsu, pembohong dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukan . Karena itu, hati-hati jangan sampai jadi mangsa rekan-rekan dari Indonesia. Saya ditipu empat kali sekitar $ 20.000 untuk biaya registrasi, biaya transfer, biaya pajak dan biaya asuransi, setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik minat Anda untuk Ketahuilah bahwa ada undang-undang hukum keuangan atau peraturan biaya ini untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman atau undang-undang perusahaan. Dia bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman cepat sebesar $ 100.000 dari perusahaan yang teman saya mengenalkan saya. Perusahaan pinjaman yang sebenarnya dan andal (LeaderOne Financial Corporation). Mereka sekarang menjadi perusahaan terbesar di AS, Eropa dan seluruh Asia. misi dan komitmen kepada Anda LeaderOne Financial Corporation didedikasikan untuk memfasilitasi impian dan membantu kita semua yang telah scammed dan curang dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda layanan kelas dunia. LeaderOne staff Financial Corporation atau agen pinjaman tahu bagaimana rasanya berada di posisi Anda dan mereka berusaha keras untuk tidak melupakan perasaan itu. Mereka akan mendapatkan kepercayaan Anda dengan mengkomunikasikan kepada Anda informasi yang perlu Anda ketahui, kapan Anda perlu mengetahui dan hak untuk menawarkan pinjaman (bisnis atau pinjaman pribadi) dan layanan keuangan.

    Saya sangat bersemangat untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman dari penipuan dan segera, email saya adalah (prasauskienedanute@yahoo.com)

    hubungi saya atau (charlesthayles@gmail.com) untuk informasi lebih lanjut, saya siap membantu. Tuhan memberkati kalian semua.

    Harap Catatan: Tidak ada biaya pendaftaran, tidak ada biaya, tidak ada pajak, tidak ada asuransi. Tuhan memberkati kita semua.

    ReplyDelete
  55. BERITA BAIK BERITA BAIK BERITA BAIK !!!

    Halo semua, saya DanutÄ— dari indonesia. Saya menyarankan Anda semua di sini tidak mengajukan permohonan pinjaman di perusahaan atau pemberi pinjaman di situs ini, sebagian besar perusahaan di sini adalah palsu, pembohong dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu, mereka adalah orang yang sama yang melakukan . Karena itu, hati-hati jangan sampai jadi mangsa rekan-rekan dari Indonesia. Saya ditipu empat kali sekitar $ 20.000 untuk biaya registrasi, biaya transfer, biaya pajak dan biaya asuransi, setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik minat Anda untuk Ketahuilah bahwa ada undang-undang hukum keuangan atau peraturan biaya ini untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman atau undang-undang perusahaan. Dia bersyukur bahwa saya kemudian menerima pinjaman cepat sebesar $ 100.000 dari perusahaan yang teman saya mengenalkan saya. Perusahaan pinjaman yang sebenarnya dan andal (LeaderOne Financial Corporation). Mereka sekarang menjadi perusahaan terbesar di AS, Eropa dan seluruh Asia. misi dan komitmen kepada Anda LeaderOne Financial Corporation didedikasikan untuk memfasilitasi impian dan membantu kita semua yang telah scammed dan curang dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberi Anda layanan kelas dunia. LeaderOne staff Financial Corporation atau agen pinjaman tahu bagaimana rasanya berada di posisi Anda dan mereka berusaha keras untuk tidak melupakan perasaan itu. Mereka akan mendapatkan kepercayaan Anda dengan mengkomunikasikan kepada Anda informasi yang perlu Anda ketahui, kapan Anda perlu mengetahui dan hak untuk menawarkan pinjaman (bisnis atau pinjaman pribadi) dan layanan keuangan.

    Saya sangat bersemangat untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman dari penipuan dan segera, email saya adalah (prasauskienedanute@yahoo.com)

    hubungi saya atau (charlesthayles@gmail.com) untuk informasi lebih lanjut, saya siap membantu. Tuhan memberkati kalian semua.

    Harap Catatan: Tidak ada biaya pendaftaran, tidak ada biaya, tidak ada pajak, tidak ada asuransi. Tuhan memberkati kita semua.

    ReplyDelete
  56. TIDAK memerlukan pinjaman segera untuk disini adalah cara untuk mendapatkan pinjaman yang anda cari dengan kadar yang baik
    Saya Encik Franklin Scott peminjam pinjaman peribadi. Kami diberikan semua jenis pinjaman, kami memberi pinjaman pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2% dan keadaan kerja yang baik, jika anda memerlukan pinjaman maka anda dinasihatkan untuk menghubungi kami kerana kami memberikan perkhidmatan yang berkualiti yang akan membuat anda puas. e-mel: Franklinsloans37@gmail.com

    kami menjadikan semua jenis pinjaman dalam perkhidmatan yang baik, hubungi kami melalui e-mel: Franklinsloans37@gmail.com
    Terima kasih
    Encik Williams Franklin Scott Pinjaman.

    ReplyDelete
  57. Halo,
    Ini memaklumkan orang ramai bahawa Encik John Kerry Jemmy, pemberi pinjaman swasta, mempunyai peluang kewangan untuk sesiapa sahaja yang memerlukan bantuan kewangan kepada pelajar, pinjaman komersial, pinjaman pelaburan, penyatuan hutang dan banyak lagi. Adakah anda telah ditolak oleh bank dan agensi kewangan lain? Jangan lihat lagi, kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda, kami memberi pinjaman pada kadar 2% untuk individu dan syarikat dalam keadaan yang jelas dan dapat difahami. Tiada pemeriksaan kredit diperlukan, 100% dijamin. Hubungi kami hari ini dan anda akan gembira untuk melakukan ini kerana kami berada di sini untuk memenuhi keseluruhan masalah anda dengan sejarah kewangan.

    Hantarkan e-mel kepada kami di: (creditcashexpress8@gmail.com)

    ReplyDelete
  58. Halo, saya bernama MARRIAN RICHARD. Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk membagikan kesaksian saya dan mengingatkan semua pengambil pinjaman dengan sangat hati-hati karena ada penipuan di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial, dan karena putus asa, saya ditipu oleh beberapa pemberi pinjaman daring. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang sangat kuat bernama MOTHER CHERYL. yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar $ 100.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga hanya 1,5%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah yang saya ajukan dikirimkan langsung ke akun saya tanpa penundaan. Oleh karena itu saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, hubungi dia melalui emailnya: Cheril.martinsloanfirm@gmail.com.
    Anda juga bisa menghubungi saya di email saya: Marrianrich1234@gmail.com.
    Sekarang, yang harus saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman saya yang saya kirim langsung ke akun bulanannya....

    ReplyDelete
  59. você precisa de um empréstimo urgente? Se sim, por favor visite www.thecitibank.com para obter o seu empréstimo dentro de 24 horas.

    ReplyDelete
  60. Adakah anda memerlukan pinjaman segera? jika ya sila lawati www.thecitibank.com untuk mendapatkan pinjaman anda dalam masa 24 jam

    ReplyDelete
  61. Nama saya Zara, dari Indonesia saya berjanji untuk berkongsi kesaksian ini kepada Allah dalam hidup saya. 2 minggu yang lalu, saya memerlukan banyak wang, jadi saya memohon pinjaman, kemudian mendapati diri saya dalam tangan yang salah yang mendakwa peminjam pinjaman yang baik di seluruh dunia, tidak mengetahui bahawa mereka semua penipu. Mereka mengutip RM4,000 dari saya dan enggan menghantar pinjaman yang saya minta saya keliru dan kecewa.

    Pada hari yang setia saya pergi ke pasar dan kemudian bertemu kawan lama, saya memberitahu semua perkara yang berlaku kepada saya, maka dalam proses itu dia memperkenalkan saya kepada Mrs. Suzan di mana dia menerima pinjaman sebanyak RM150,000. maka dia memberikan saya e-mail suzaninvestment@gmail.com dan saya menghubungi beliau dengan serta-merta saya pulang ke rumah, dia memberitahu saya peraturan dan peraturan dan saya mengikuti, selepas memproses dokumen dalam masa kurang dari 48 jam, saya menerima pinjaman saya sebanyak RM100,000 .

    Saya yakin dia juga akan senang membantu anda, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar dengan syarikat pinjaman pelaburan Suzan dan anda boleh menghubunginya melalui e-mel: (suzaninvestment@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (Zaradam@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. dia adalah satu-satunya orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai. Saya kini melabur wang dalam Cryptocurrencies dan saya membuat wang yang baik sekarang

    ReplyDelete
  62. Nama saya Muhammad, dari maleysia saya sangat berterima kasih untuk mengumumkan kepada orang ramai lelaki lelaki dan perempuan bagaimana ALLAH mengubah penderitaan dan kemiskinan saya dengan sukacita dan terima kasih kepada Puan CHERIL MARTINS kerana memberi saya pinjaman sebanyak 700,000.00 USD dengan kadar faedah 1.5 %. Saya telah dikalahkan oleh penipu dalam talian untuk lulus enam bulan tetapi kini semua terima kasih kepada ALLAH yang maha kuasa untuk menggunakan MOTHER CHERIL untuk mengakhiri semua suferings saya dalam hidup saya, supaya saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit sifar dan saya telah banyak rumah kewangan untuk membantu tetapi semua menolak saya kerana nisbah hutang sejarah kredit saya yang tinggi dan rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerahkan bacaan saya dan belajar tentang CHERIL MARTINS LOAN FIRM di salah satu daripada blog saya hubungi Puan cheryl martins perunding syarikat pinjaman melalui e-mel: (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) dengan yakin bahawa pinjaman saya diberikan pada NOVEMBER 2017 dan harapan datang lagi, maka saya menyadari bahawa tidak semua syarikat pinjaman di blog benar-benar palsu kerana semua hautang kewangan saya telah diselesaikan, sekarang saya mempunyai nilai yang sangat besar dan usaha perniagaan yang layak, saya kini boleh mengekalkan ini untuk saya jadi saya perlu berkongsi kesaksian perubahan hidup ini mengenai hidup saya agar anda boleh menghubungi MOTHER CHERIL melalui e-mel: (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) dan anda c masih hubungi saya jika anda mahukan e-mel: muhammad.yud77@gmail.com

    ReplyDelete
  63. Nama saya Muhammad, dari maleysia saya sangat berterima kasih untuk mengumumkan kepada orang ramai lelaki lelaki dan perempuan bagaimana ALLAH mengubah penderitaan dan kemiskinan saya dengan sukacita dan terima kasih kepada Puan CHERIL MARTINS kerana memberi saya pinjaman sebanyak 700,000.00 USD dengan kadar faedah 1.5 %. Saya telah dikalahkan oleh penipu dalam talian untuk lulus enam bulan tetapi kini semua terima kasih kepada ALLAH yang maha kuasa untuk menggunakan MOTHER CHERIL untuk mengakhiri semua suferings saya dalam hidup saya, supaya saya mencari pinjaman dengan sejarah kredit sifar dan saya telah banyak rumah kewangan untuk membantu tetapi semua menolak saya kerana nisbah hutang sejarah kredit saya yang tinggi dan rendah yang saya cari di internet dan tidak pernah menyerahkan bacaan saya dan belajar tentang CHERIL MARTINS LOAN FIRM di salah satu blog saya hubungi Puan cheryl martins perunding syarikat pinjaman melalui e-mel: (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) dengan yakin bahawa pinjaman saya diberikan pada NOVEMBER 2017 dan harapan datang lagi, maka saya menyadari bahawa tidak semua syarikat pinjaman di blog benar-benar palsu kerana semua hautang kewangan saya telah diselesaikan, sekarang saya mempunyai nilai yang sangat besar dan usaha perniagaan yang layak, saya kini boleh mengekalkan ini untuk saya jadi saya perlu berkongsi kesaksian perubahan hidup ini mengenai hidup saya agar anda boleh menghubungi MOTHER CHERIL melalui e-mel: (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM) dan anda c masih hubungi saya jika anda mahukan e-mel: muhammad.yud77@gmail.com

    ReplyDelete
  64. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
    TAWARAN KEDAI KAMI SEKARANG
    Hari yang baik, saya adalah Muthia Andra dengan nama dan tinggal di malaysia, saya seorang Muslim yang taat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan ALLAH dalam hidup saya selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah diimbau jadi saya menjadi terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman sah secara dalam talian Saya melihat komen dari seorang rakan bernama Ajij dan dia bercakap tentang syarikat pinjaman legit ini di mana dia mendapat pinjaman dengan cepat dan mudah tanpa sebarang tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang lelaki bernama Puan CHERYL MARTINS yang berjalan firma yang dipanggil CHERIL MARTINS LOAN FIRM, Jadi saya memohon jumlah pinjaman (RM750,000.00RM) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1.5%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya oleh bank transfer bank 4 jam setelah saya membuat bayaran untuk insurans dan yuran pendaftaran dan bagaimana saya boleh mendapatkan pinjaman saya untuk memastikan perniagaan saya dipecahkan dan juga untuk membayar bil saya jadi saya menasihatkan semua orang yang berminat untuk mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi mereka melalui em ail: {CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM} untuk mendapatkan apa-apa jenis Pinjaman mata wang yang anda perlukan hari ini, terima kasih kerana membaca kesaksian terbesar dalam hidup saya. anda juga boleh menghubungi saya jika anda mahu menghantar e-mel: {Andra.Muth700@gmail.com}

    ReplyDelete
  65. BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!! BERITA BAIK !!!
    TAWARAN KEDAI KAMI SEKARANG
    Hari yang baik, saya adalah Muthia Andra dengan nama dan tinggal di malaysia, saya seorang Muslim yang taat, saya ingin bercakap mengenai kebaikan ALLAH dalam hidup saya selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan telah diimbau jadi saya menjadi terdesak untuk mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman sah secara dalam talian Saya melihat komen dari seorang rakan bernama Ajij dan dia bercakap tentang syarikat pinjaman legit ini di mana dia mendapat pinjaman dengan cepat dan mudah tanpa sebarang tekanan sehingga dia memperkenalkan saya kepada seorang lelaki bernama Puan CHERYL MARTINS yang berjalan firma yang dipanggil CHERIL MARTINS LOAN FIRM, Jadi saya memohon jumlah pinjaman (RM750,000.00RM) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1.5%, jadi pinjaman itu telah diluluskan dan dimasukkan ke dalam akaun bank saya oleh bank transfer bank 4 jam setelah saya membuat bayaran untuk insurans dan yuran pendaftaran dan bagaimana saya boleh mendapatkan pinjaman saya untuk memastikan perniagaan saya dipecahkan dan juga untuk membayar bil saya jadi saya menasihatkan semua orang yang berminat untuk mendapatkan pinjaman cepat dan mudah untuk menghubungi mereka melalui em ail: {CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM} untuk mendapatkan apa-apa jenis Pinjaman mata wang yang anda perlukan hari ini, terima kasih kerana membaca kesaksian terbesar dalam hidup saya. anda juga boleh menghubungi saya jika anda mahu menghantar e-mel: {Andra.Muth700@gmail.com}

    ReplyDelete
  66. Halo,

    Kami adalah Mayfield Investment Trust Ltd, sebuah syarikat pinjaman swasta yang memberikan peluang seumur hidup dan memulakan pinjaman kepada individu yang berminat yang memerlukan bantuan kewangan untuk membayar hutang, untuk melabur pada perniagaan pada kadar 3%.
    Kami menyediakan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan bersedia menawarkan pinjaman kepada pelanggan yang berminat.
    Hubungi kami hari ini melalui e-mel dengan maklumat di bawah;
    E-mel: (startuploanfirm@gmail.com)
    ikhlas
    Pengurus Pengiklanan.
    John Dean
    Mayfield Investment Trust Ltd
    Nombor Syarikat: 00338670

    ReplyDelete
  67. Saya Am AHMAD, saya di sini untuk membolehkan semua warganegara Indonesia mengetahui Tempat yang betul dan dinamik untuk mendapatkan pinjaman yang sangat cepat dalam dana pinjaman dan dalam mata wang yang berbeza, CHERYL MARTINS LOAN FIRM. Saya sangat memerlukan pinjaman untuk saya kerana perniagaan saya sedang berleluasa dan saya mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman dari bank / syarikat kewangan lain kerana kredit saya skor. Saya terdesak untuk mencuba hampir setiap peluang untuk membuat wang di Internet dan Mencari CHERY MARTINS dan perkhidmatannya adalah semangat udara segar dalam hidup saya. Akhirnya saya dapati pemberi pinjaman sebenar dan perkhidmatan yang saya boleh percaya dan saya harus mengatakan bahawa CHERYL MARTINS LOAN FIRM tidak mengecewakan saya! Perkhidmatan yang diberikannya kepada saya adalah sangat indah dan Legit kini, akhirnya, masa depan kelihatan cerah untuk saya dan perniagaan saya kerana saya dibenarkan mendapat pinjaman ($ 200,000.00). Jika anda memerlukan pinjaman sila hubungi CHERYL MARTINS mana-mana syarikat Pinjaman untuk sebarang pinjaman yang anda perlukan hari ini, dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 1% dan program pembayaran yang lebih baik, sila hubungi CHERYL MARTINS (CMLF) melalui email (CHERIL.MARTINSLOANFIRM@GMAIL.COM ) atau anda masih boleh menghubungi saya di e-mel saya (ahmadrapa79@gmail.com) cheryl martins bersedia untuk menyelesaikan sebarang masalah kewangan yang mungkin anda alami sekarang

    ReplyDelete
  68. Hello
    Ini adalah untuk memberitahu umum bahawa Kami adalah organisasi Kristian yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda menghadapi masalah kewangan atau anda menghadapi sebarang masalah kewangan, dan anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri, atau anda perlu membayar bil anda, dengan jangka panjang dan jangka pendek pilihan anda dengan kadar faedah yang rendah 2% setiap tahun untuk individu dan syarikat. Sila hubungi kami hari ini melalui alamat e-mel: (JOHNROYSTER321@GMAIL.COM) Alkitab mengatakan (Lukas 11:10) Bagi setiap orang yang meminta menerima; yang mencari mencari; dan kepada orang yang mengetuk, pintu akan dibuka. Jadi jangan lepaskan peluang ini kerana Yesus adalah hari yang sama, hari ini, dan selama-lamanya. Tolong ini adalah untuk berfikiran serius dan Tuhan takut kepada orang Terima ucapan ikhlas kami dari organisasi Kristian, Hubungi kami hari ini melalui e-mel ini: (JOHNROYSTER321@GMAIL.COM)
    Nombor Whatsapp kami ialah: +2347060613783

    ReplyDelete
  69. Sy ada pengalaman ngeri pengalaman sy bersalin di hospital kuantan. Gov. pd tahun 2010. Masa sy sakit contraction sampai masa dah nak bersalin, sy di bawa ke bilik rawatan utk cek jln n stanby utk dihantar ke labor room. Tp malangnye setelah beberapa kali pihak wad call laboor room nyatakan utk hantar saya ke sana. Mereka katakan tak bileh hantar. Labor room dah penuh. Saya x boleh tahan lagi smpai saya meneran dlm bilik rawatan dan tiba2 misi dtg tarik kaki sy rapatkan kedua2 kaki sy dan pegang pergelangan kaki tak bagi saya meneran lagi. Katanya tak boleh bersalin kat sini. Dua kali misi buat bende yang sama waktu saya meneran dalam bilik rawatan. Saya pun tak mampu berkata apa2 dah bila di panggil2 nama saya utk diorg dengar sahutan suara saya. Bagaikan gelap dunia. Setelah diorg call bgitau labor room keadaan sy, baru la sy dibenarkan ke labor room. Misi cemas bergegas tolak katil sy ke labor room smpai terlanggar pintu. sampai di labor room dgn lantang suara doc sindir saya suruh saya meneran waktu tu jugak. Sekali je saya meneran kepala baby terus keluar dan doc cakap stop. Dan suruh misi lain panggil suami saya masuk utk tgk kelahiran. Perkara ni menyebabkan baby saya alami benjolan di kepala kerana disuruh stop separuh jalan. Lepas bersalin meraung dijahit hidup2 tanpa bius. Hanya tuhan yg tau sakitnye. Pengalaman ni utk anak ke2 sbb sy terpaksa bersalin di hospital kerajaan kerana ada mslh risiko tinggi. Anak pertama sy bersalin di swasta. Saya rasa serik bersalin kt sana. Ni skrg tgh preggy anak no 3. Hope xde mslh yang blh bwk sy bersalin di hospital tu lg. sy kumpul duit utk beranal di swasta
    Tp jika tak diizinkan tuhan dgn kesihatan sy, terpaksa jgk sy hadap ke situ lg.. sbb private tak terima ibu yang berisiko tinggi.

    ReplyDelete
  70. Selamat hari setiap orang, saya Samantha Dengan nama saya ingin mengucapkan terima kasih dan penghargaan yang besar kepada Puan Linda Moore Loan Company kerana menawarkan saya pinjaman untuk membeli rumah saya dengan kadar faedah yang rendah. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada beliau kerana memberi saya pinjaman ini. Rakan saya di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pelbagai tujuan saya nasihatkan anda menghubungi Puan Linda Mooore Loan Company untuk apa-apa jumlah keperluan loaniou, bukannya jatuh ke tangan Scammers dalam talian. Selamat hari ini kerana Puan Linda Moore. Jadi jika anda ingin memerlukan pinjaman dan anda ingin menghubungi mereka untuk pinjaman, anda menghubungi beliau di Email: lindamooreloans@gmail.com Atau Whatsap- +19292227999

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum Wr. Wb.

    WhatsApp Only>>>(+33) 753893351
    Email<<<>>>{aditya.aulia139@gmail.com}
    {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan CREDIT UNION DAYA LESTARI via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  72. Nama saya adalah Okta Mira Anda dipersilakan untuk ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY tempat di mana Anda memiliki kesempatan untuk mengubah defisit keuangan menjadi individu yang kaya dengan bantuan staf berkualifikasi tinggi melalui staf yang bertekad dan memiliki sumber daya keuangan yang baik tempat berselingkuh atau merampok Orang-orang dari uang mereka adalah tabu tempat di mana Anda dilengkapi secara finansial untuk mengatasi kekurangan keuangan saya telah mengulurnya itulah sebabnya saya datang ke sini untuk memberi tahu Anda bahwa tidak semua kreditur online adalah penipuan atau penipuan karena prioritas utama ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY adalah untuk menyediakan dana dalam mata uang apa pun untuk semua klien mereka sehingga mereka akan dapat memenuhi kebutuhan keuangan mereka setiap hari jadi jangan biarkan saya ditinggalkan Anda membutuhkan dana untuk:
    ✓ Tagihan Rumah Sakit
    ✓ Renovasi Rumah
    ✓ Pembesaran Bisnis
    ✓ Refinancing Ekstensi Pertanian
    ✓ Penambangan Emas
    ✓ Proyek pembiayaan dengan kebutuhan keuangan yang lebih tinggi Semua ini dan banyak lagi
    email:{iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
        WhatsApp Only :: {+33753893351}
         BBM INVITES: {D8980E0B}
    {4424A}

    ReplyDelete
  73. Am Alawi sapto dari Kuala Lumpur di Malaysia, dan di sini hari ini untuk mengucapkan terima kasih kepada Allah atas perkara yang hebat yang dilakukannya untuk saya. terima kasih kepada RIDWAN BYO kerana membuat saya percaya pemimpin pinjaman MICHELLE ANDY bukan penipu. Pada mulanya saya tidak percaya percaya kerana telah diimbau banyak kali. jadi saya memutuskan untuk membetulkannya hanya untuk mencuba iman saya. dan beritahu diri saya jika saya meminta untuk membuat bayaran sebelum memberi saya pinjaman saya tidak, jadi saya menulis kepada e-mel: (michelle.andyloanfirm@gmail.com) atau whats-app (+2348132871916) yang MR Byo membawa saya ke , jadi mereka menjawab saya dan saya mahu benar ujian mereka dan akhirnya meminta untuk membuat bayaran hanya untuk yuran pendaftaran pinjaman dan diberitahu bahawa hanya yuran pelanggan yang perlu dibuat sebelum mendapatkan pinjaman mereka. daripada saya kembali kepada Encik ridwan byo dan dia memberitahu saya bahawa itu satu-satunya bayaran yang dia juga dibayar, bahawa saya tidak perlu takut bahawa mereka adalah syarikat yang sebenar dan dia berkata selepas pembayaran dibuat jelas hanya (2) jam deklarasi pinjaman saya diberi dan diluluskan. jadi saya cuba iman saya kepada Tuhan. orang-orang saya percaya saya membuat pembayaran dan pinjaman saya diberikan kepada saya sama (2) hours.my orang Allah akan mencari anda firma pembantu rumah seperti dia memberkati saya. penipu! penipu !! penipu !!! anda tidak akan pernah mencari saya lagi saya BLESS. hubungi saya jika anda yang mengetahui lebih banyak e-mel: (saptoalawi@gmail.com) dan bukti

    ReplyDelete
  74. Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY (ISKANDAR LENDERS) via: {mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    e_mail:::[aditya.aulia139@gmail.com]
    [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp:::[+44] 7480 729811[Chats Only]
    Telephone Number☎[+44] 7480 729811[Calls Only]
    BBM INVITE:::[D8980E0B]

    ReplyDelete
  75. Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

    Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

    Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

    Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

    Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

    Terima kasih semua.

    ReplyDelete
  76. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  77. Nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    E-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
    Puan Rebecca Walker (rebeccawalker700@gmail.com)
    Nama saya Puan Parwati Dudi, saya seorang wanita bisnis dari Indonesia saya kalah tetapi 20 juta rupiah Indonesia kepada peminjam pinjaman palsu dan toko saya dekat dan saya kehilangan harapan dalam kehidupan pada hari ini yang setia ketika saya melalui internet saya melihat kesaksian dalam talian tentang rakan yang mendapat pinjaman `dari Puan Rebecca Walker. Saya diberitahu bahawa dia adalah seorang ibu yang jujur, jadi saya memohon pinjaman 100 juta rupiah Indonesia dari ibu sehingga setelah proses pinjaman, pinjaman saya dipindahkan ke rekening bank saya dan hari ini, saya memiliki toko yang menjalankan perniagaan saya dan hari ini saya telah melunaskan hutang saya, terima kasih kepada Ibu Rebecca Walker dia adalah seorang ibu yang baik. Jadi saya berjanji untuk memberi keterangan dan berkongsi berita baik saya setiap hari dan anda juga boleh menghubungi e-mel ibu (rebeccawalker700@gmail.com)
     jika anda memerlukan sebarang maklumat tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Rebecca Walker, anda sangat bebas untuk menghubungi saya di nombor Whatsapp saya: +62 838-2119-1900
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (parwatidudi350@gmail.com)
     semoga Allah terus memberkati dia dan melindunginya kerana dia adalah orang yang baik.

    ReplyDelete
  78. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu kerana membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak mengalami pinjaman dari pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa memberikan pinjaman, saya telah memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota Cirebon di mana saya tinggal dan saya jatuh ke tangan sebuah syarikat palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted kerana saya kehilangan semua wang saya ke sebuah syarikat palsu di Turki, kerana saya berhutang kepada bank saya dan kawan-kawan saya dan saya tidak ada sesiapa pun untuk berlari, sehinggalah satu hari setia bahawa kawan saya memanggil Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Ibu Alicia Radu, jadi saya terpaksa menghubungi Siti Aminah dan dia memberitahu saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Ibu Alicia Radu bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa menunaikan keberanian dan saya menghubungi Ibu Alicia. Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah satu keajaiban dan saya mesti memberi keterangan mengenai kerja baik Ibu Alicia Radu
    jadi saya nasihat semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya memberi jaminan bahawa anda akan memberi keterangan seperti yang telah saya lakukan dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut mengenai Ibu Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan anda masih boleh menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui e-mel: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Allah terus memberkati dan menyayangi ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan kewangan saya

    ReplyDelete
  79. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  80. Negara: Indonesia
    WhatsApp: +62 838-3669-4853
    Alamat: Surabaya
    e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
    nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

    Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

    ReplyDelete
  81. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  82. Negara: Indonesia
    WhatsApp: +62 838-3669-4853
    Alamat: Surabaya
    email saya: nurbrayani750@gmail.com
    nama saya Nurbrayani, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan ALLAH yang baik dalam hidup saya, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak pemberi pinjaman palsu ada di internet, tetapi mereka sangat asli dalam pemberi pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan teman saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang andal. Ny. Alicia Radu Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp350.000.000 dari Ny. Alicia Radu dengan sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, jadi saya memutuskan untuk membagikan pekerjaan yang baik dari ALLAH melalui Bunda Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

    Jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu

    ReplyDelete
  83. Hai semua
    Nama saya JOSEPHINE JUMAWAN CABALLO, saya tinggal di orion bataan, phillipine. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu yang baik KARINA ROLAND kerana membantu saya mendapat pinjaman yang baik setelah saya mengalami pinjaman pinjaman dalam talian palsu yang menipu saya untuk mendapatkan wang tanpa memberikan pinjaman, saya memerlukan pinjaman selama 2 tahun yang lalu untuk memulakan perniagaan saya sendiri di kota orion bataan tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan syarikat palsu di dubai yang menipu saya dan tidak menawarkan pinjaman kepada saya. dan saya sangat kecewa kerana saya kehilangan semua wang saya kepada sebuah syarikat palsu di dubai, kerana saya berhutang dengan bank saya dan rakan-rakan saya dan saya tidak mempunyai apa-apa untuk dijalankan, pada hari yang sangat setia kawan saya memanggil susan Ramirez setelah membaca keterangannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY, jadi saya terpaksa menghubungi Susan Ramirez dan dia memberitahu dan meyakinkan saya untuk menghubungi Puan KARINA ROLAND bahawa dia adalah seorang ibu yang baik dan saya terpaksa memberi keberanian dan saya menghubungi Puan. KARINA ROLAND dan saya terkejut dengan pinjaman saya yang diproses dan diluluskan dan dalam masa 6 jam pinjaman saya dipindahkan ke akaun saya dan saya sangat terkejut bahawa ini adalah keajaiban dan saya harus memberi maklumat mengenai kerja baik Puan KARINA ROLAND jadi saya menasihati semua orang yang memerlukan pinjaman untuk menghubungi e-mel Puan KARINA ROLAND LOAN COMPANY: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp sahaja +1 (585) 708-3478 dan saya jamin anda akan memberikan maklumat seperti yang saya ada selesai dan anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lebih lanjut mengenai Mrs.karina Roland email saya: (josephinejumawancaballo@gmail.com) semoga Tuhan terus memberkati dan mengasihi ibu KARINA ROLAND untuk mengubah kehidupan kewangan saya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IkLaN HaRi iNi