Photobucket width= Photobucket Photobucket photobucket



Sunday, November 4, 2012

0
Komen
GEMBIRA BILA ANAK PANDAI BACA AL QURAN..

Asalamualaikum..rasanya dah bersawang blog saya ni..dah lama tak update blog..ye la..sibuk sikit dengan keje dan anak2...ingat dulu masa mula mula mengadung dulu..ramai sangat bagi petua..kena makan itu,makan ini..kena buat itu..dan buat ini..saya ikut jer..tapi alhamdullilah...nampak kesannya..jadi..kita jangan kata petua orang lama tu sekadar petua sahaja yer..ia memang ada hikmahnya..

antara petua masa mengadung yang saya amalkan:

  • Baca Al Quran
  • Sentiasa cakap yang baik2 sahaja..pasangan kita pun sama..sebab anak dalam perut boleh dengar dan faham..
  • Sentiasa bertinteraksi dengan nya..bercakap..main..usap perut selalu..kalau dia cam tak gerak atau tak ada respon....tepuk tepuk sikit kat perut atau cuit sikit kat mana bahagian perut kita yang selalunya bila kita cuit dia akan gerak..nikmat tau bila dapat tengok anak bergerak..bonjolan bonjolan yang timbul..woww..its so amazing...tambah tambah bila dah masuk 8 hingga 9 bulan..lagi la..nampak bentuk tumit kaki dia...Besar sungguh kuasa tuhan..
  • Baca buku yang ada gambar..baca ABC...bilang 1..2..3... heheh memang la cam tak logik jer..kita kan dah tahu semua tu..kenapa nak buat...itu semua untuk anak dalam perut..bila kita dah familiarkan mereka dengan semua itu..anak anak akan sukakanya..begitu juga dengan al quran...amalkan membaca
  • Dari segi makanan..saya ambil produk salindah...makan merpati putih..badam...soya..madu dan banyak lagi...leh tery search kat internet..



itu semua amalan masa mengandung..amalan lepas dapat anak sama juga..cuma kita kena lebih kerap amalkan dan bersama mereka...saya memang banyak perhatikan anak saya..bayi dan kanak2 senang nak ingat sesuatu dan mudah juga untuk lupakan sesuatu...jadi kita kena buat sesuatu itu dengan kerap dan acapkali..jangan mudah rasa boring atau malas..kita kena fikir anak kita...

apa yg saya buat adalah:

  • Dari umur seawal 8 bulan tunjuk gambar2 dan buku..walaupun mereka tak leh fokus lagi..tak mengapa..teruskan..biar buku sebagai permainan pertama mereka..
  • Sentiasa bercakap dalam bahasa sebenar..maknanya tak buat buat cakap pelat....sebut perkataan tak penuh ke..contohnya.."baby nak cucu ker." atau "nak ucu?"...cakap jer terus.."nak susu yer.."..bila kita amalkan sedemikian, barulah anak kita boleh bercakap dengan betul dan tidak pelat..
  • Sentiasa bersembang dengan mereka..dan jawab apa yang mereka tanya walaupun soalan dia ntah apa apa ntah..hehehe memang penat,balik keje dengan dua anak yg kecil duk bergantung kat kaki..tak sempat nak bersihkan diri terus ditanya itu dan ini..tarik nafas dalam dalam...then, tanya "ada apa sayang..." lepas tu dengar la apa yg dia ceritakan..dan jawab la soalan dia sebaik mungkin
  • Buat aktiviti bersama..buat semua aktiviti yang tidak merbahaya bersama anak anak..tengok tv bersama..saya kalau tengok tv dengan anak saya yg baru umur 2 tahun..memang tak leh fokus sangat..banyak yang ditanya dan di ulasnya..tak leh marah..jangan marah..itu idea dia..kalau salah kita yg kena betulkan..ini masa otak dia berkembang dan dia menajamkan minda dia..

Saya selalu pagi pagi hantar si adik depan rumah..si kakak saya hantar nursery..umur setahun saya dah letak nursery sebab saya nak dia belajar..nursery tu dia ada banyak aktiviti..alhamdulilah anak saya jenis yg cepat tangkap apa yg diajar..dalam perjalanan nak hantar dia ke nursery,dalam kereta saya tak pasang radio atau cd..saya baca doa makan..ikut suku kata..budak budak kecik kalau kita ajar ikut suku kata dan ada intonasi..isyaAllah..mereka mudah nak ingat..alhamdulilah..tak sampai seminggu dia ingat..lepas tu..saya ajar fatihah..dia dah boleh ikut sikit sikit..dan hampir dapat semuanya ...berzikir..alhamdullilah dia dah dapat..saya sebenarnya kagum dengan dua beradik di utara yang boleh menghafaz al quran seawal 4 tahun..sangat sangat teruja..saya juga berazam untuk lakukan benda yg sama...biarlah bukan seawal 4 tahun..tetapi tidak terlalu lambat seperti saya dulu...:)



ini safiya anak sulung saya..video ni masa dia setahun 11 bulan...alhamdullilah dia dah ingat beberapa doa..kena kuatkan smeangat ajar dia kenal huruf pulak..cuma ibu dia ni je yang sibuk sangat..balik keje terbongkang terus ngan anak anak..letih sangat... :)

betul la pepatah ada mengatakan... anak itu laksana kain putih..kita yang mencorakkan nya...semuanya di tangan kita....

Ya Allah..kau jadikanlah anakku ini anak yang solehah dan mendengar kata..kau permudahkanlah urusanku dalam membentuk peribadi mereka...amin...

Sharing is caring ^_^ Airis Luv Uolls

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IkLaN HaRi iNi