Photobucket width= Photobucket Photobucket photobucket



Saturday, December 29, 2012

2
Komen
Tuala Wanita Ancaman Senyap kepada Wanita..Erk...biar betul???



Asalamualaikum...terkejutkan baca tajuk di atas..airis sendiri terkejut...dan macam tak percaya jer..ye la. sebab dah bertahun tahun gunakannya..namu artikel yang airis baca di blog dr zubaidi benar benar membuka mata dan membuatkan airis akan lebih berjaga jaga dan lebih  menjaga kebersihan ...Boleh rujuk blog Dr Zubaidi di sini

Mengikut dr zubaidi..tuala wanita diperbuat daripada bahan yang mengandungi bahan organochlorine yang berbahaya iaitu dioxin. dan apa yang membuatkan airis lebih terkejut adalah.. dioxin ni adalah bahan
penyebab kanser yang utama..cuma kalau ikut research yang dr zubaidi dah buat, ada tuala wanita yg mengandungi dioxin rendah..dan ada yang tinggi...tinggi atau rendah ia tetap berbahaya untuk jangka masa panjang..bayangkan 10-20 tahun akan datang..kesan pengumpulan akibat terdedah kepada dioxin, akan disimpan dalam lemak dan memberikan kesan negetif terhadap tubuh manusia..Dioxins ni juga dikatakan menggalakkan keradangan dan mengganggu proses pembentukan sel-sel endometrium yang normal dan seterusnya menyebabkan pembentukan penyakit endometrium..Tuala wanita juga boleh mejadi tempat pembiakan kuman bakteria kerana tuala wanita bukanlah produk yang nyahkuman,..kalau nak tahu lebih detail dan nak tahu rujukannya lebaca sini

kat bawah ni gambar carta alir bagaimana tuala wanita biasa dibuat
erk......tak sangka pula yang selama ni kita benar benar terdedah dengan bahaya tanpa disedari



Mungkin betul apa yang dikatakan oleh dr zubaidi dalam artikel beliau..tuala wanita yang dipilih oleh seorang wanita mempengaruhi risiko jangkitan kuman, penyakit ketidaksuburan dan kanser pada wanita..oleh itu..penting bagi kita untuk tahu cara nak pilih tuala wanita..

Tips pilih tuala wanita yang selamat:-

1. Pilih yang telus udara..lapisan luar bahagian bawah tuala wanita seharusnya diperbuat dari bahan bahan yang telus udara agar proses pengudaraan membuatkan lendiran dapat dikeringkan dan pengudaraan akan membuatkan kita rasa lebih selesa..

2. Permukaan  dalam tuala wanita sebaiknya diperbuat dari jaringan kapas yang akan menyerap lendiran dan darah dengan cepat.. ada tuala wanita yang diperbuat daripada kertas yang dikitar semula.sebagai lapisan penyerap....erk!!!!


Perkara yang sebenarnya salah tapi kita tak sedar ia salah ketika menggunakan tuala wanita..antarnya adalah..

1. Tak basuh tangan masa tukar tuala wanita yang baru..ia mudah mengakibatkan jangkitan kuman ok...
2. tak meneliti tarikh luput...oppss..yang ni pun airis tak pernah tengok.. tuala wanita yang menghampiri tarikh luput, kualitinya menjadi rendah..
3. Menggunakan tuala wanita yang mempunyai wangian yang boleh menyebabkan alahan pada kulit
4. Menggunakan satu tuala wanita dalam jangkamasa yang lama. ini akan menyebabkan berlakunya pembiakan kuman yang banyak dan akhirnya menyebabkan jangkitan kuman. cara yang terbaik yang dicadangkan adalah menukar setiap 2 jam ketika hari hari awal datang haid..
5. Memilih tuala wanita yang begitu tebal dengan alasan lendiran dan darah dapat diserap dengan baik,padahal ia akan membuatkan lebih banyak pembiakan kuman berlaku..

kalau kita pandai memilih dan sentiasa menjaga kebersihan diri..insyaallah kita mampu menggelakkan risiko untuk mendapatkan penyakit penyakit wanita seperti kanser dan kesuburan.. Wallahualam..kredit kepada blog dr zubaidi..suka baca blog dr sebab banyak informasi yang boleh dikongsikan bersama...


Sharing is caring ^_^ Airis Luv Uolls

2 comments:

  1. Assalamualaikum..
    saya dah follow your blog
    Jemput follow my blog...http://sascima78.blogspot.com/

    by the way, cantik blog...:)

    TQ

    ReplyDelete
  2. Saya ingin menyampaikan kepada seluruh Tki yang bekerja di negeri orang saya Muhamad Iskandar seorang TKI DARI MALAYSIA pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan hamil gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak, kebetulan suami saya buka-buka internet mendapatkan nomor AKI NANDA IRAWAN katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi aki karna saya pikir tidak ada salah,nya kita coba dan minta angka bocoran angka yang di berikan aki 4D ternyata betul- betul tembus 100% bagi saudarah-saudar yang ada indo maupun di luar negeri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi AKI NANDA IRAWAN di nomor 0852-1834-6024-silahkan buktikan sendiri demi allah saya sudah membuktikan angka dari aki sekrang giliran anda membuktikan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IkLaN HaRi iNi